Skall vi hjälpa "svenskarna" hem?

UD har en lista över de länder som är farligast att resa till. Palestina är ett av de länderna UD rekommederar inte att man åker dit. Ska man då kunna begära att Sverige skall hjälpa en så att man kan komma hem om man rest dit  iallafall? Det är inte så att palestina är ett turistland. Fast det ligger nog fint där vid havet. Jag tycker att Sverige har ingen skyldighet att ta hem dessa "svenskar" Har man tagit sig dit får man ta sig hem så är min filosofi. De personerna som tagit sig dit visste vad som väntade de, de kan ju knappast blivit förvånde när bomberna börjat falla.
 Synd tycker jag om de barn som tvingats med av sina föräldrar ner till detta helvete. Hur tänkte dessa föräldrar? "Lite krig skadar väl aldrig " Det gör barnen gott att uppleva lite andra saker ???  Är detta svenskar som tänker så skämms jag att vara svensk.  Jag säger till dessa "svenskar"  Åk gärna på semester i era hemländer men använd inte era  barn bara för att få gratis flyg hem till Sverige!

// en svensk i Angered

Kommentarer
Postat av: mjölkis

Kul att du har en blogg där du står för dina åsikter. Däremot så skäms jag ser hur du misshandlar det svenska språket. Jag tycker att det är väldigt paradoxalt att du klankar ned på invandrare, när du själv inte har bemödat dig att lära dig ditt modersmål.

2009-01-09 @ 14:33:10
Postat av: Minna

Mjölkis: kan du förklara lite närmare va du menar med att svensken misshandlar det svenska språket?? Väldigt nyfiken!!

2009-01-09 @ 15:43:51
Postat av: Minna

Menar du att bara för att man stavar fel, så misshandlar man det svenska språket eller?? I så fall får väll du skriva en blogg om det, för han lär ju inte vara ensam!! Sen tycker jag att du tar och kollar lite extra på ditt inlägg innan du yttrar dig!!

2009-01-09 @ 16:01:53
Postat av: Annelie

Jag tror nog inte att situationen i Gazaremsan såg likadan ut när svenskarna åkte ner. Jag hade gjort samma sak om kriget låg i Sverige, men jag håller med om att man inte drar med sig ungarna.



/En annan svensk i angered

2009-01-10 @ 19:52:37
URL: http://alsbjer.blogg.se/
Postat av: En svensk i en annan förort

"UD avråder från alla resor till Gaza och från alla resor till Västbanken utanför Betlehem, Jericho och Ramallah; för dessa tre orter avråder utrikesdepartementet från alla icke nödvändiga resor."



Det finns inget land i världen som heter Palestina för närvarande, men kul att det finns en riktigt obegåvad svensk i Angered.

2009-01-10 @ 22:58:01
Postat av: anita söderlund

Hur obegåvad är du då.En svensk i en annan förort?

2009-01-11 @ 12:33:15
URL: http://ensvenskangered
Postat av: Adolf

Låt "blattarna" simma hem!!

2009-01-16 @ 15:44:20
Postat av: mjölkis

Minna: Du har säkert rätt. Mitt inlägg innehåller säkert en del stavfel och grammatiska fel. Och valet av "misshandla" var nog en aningen starkt. Men vad fan, om man nu skriver en blogg där man ifrågasätter om Sverige skall hjälpa "svenskarna" hem, så tycker jag att författaren kan ta sig tid att skriva inlägget ordentligt. Det finns säkert massor av människor som har problem med att skriva och stava, och naturligtvis har alla rätt att yttra sig - oansett hur duktig man är på grammatik och stava. Men Minna, jag tycker att du missar poängen när du tror att jag skriver ett inlägg för att klaga på svenskan i inlägget. Det jag ville säga var att jag tycker att författaren borde via lite mer ödmjukhet i hur han/hon förhåller sig mot "svenskar" när han/hon inte kan skriva språket själv. Att döma av hans/hons språk, så är ju författaren lika "svensk" som "svenskarna" han/hon ifrågasatte om vi skulle hjälpa hem från Palestina.



Med vänlig hälsning

2009-01-16 @ 20:41:24
Postat av: mjölkis

Minna: Du har säkert rätt. Mitt inlägg innehåller säkert en del stavfel och grammatiska fel. Och valet av "misshandla" var nog en aningen starkt. Men vad fan, om man nu skriver en blogg där man ifrågasätter om Sverige skall hjälpa "svenskarna" hem, så tycker jag att författaren kan ta sig tid att skriva inlägget ordentligt. Det finns säkert massor av människor som har problem med att skriva och stava, och naturligtvis har alla rätt att yttra sig - oansett hur duktig man är på grammatik och stava. Men Minna, jag tycker att du missar poängen när du tror att jag skriver ett inlägg för att klaga på svenskan i inlägget. Det jag ville säga var att jag tycker att författaren borde via lite mer ödmjukhet i hur han/hon förhåller sig mot "svenskar" när han/hon inte kan skriva språket själv. Att döma av hans/hons språk, så är ju författaren lika "svensk" som "svenskarna" han/hon ifrågasatte om vi skulle hjälpa hem från Palestina.



Med vänlig hälsning

2009-01-16 @ 20:43:05
Postat av: Svensken

Mjölkis Tack föra att du läser min blogg och att du skriver dina synpunkter tackar jag för du har rätt jag kan bli bättre, men det som står i blogginläggen är vad jag tycker. Du kan gnälla hur jävla mycket du vill. Skall sverige betala för semesterfirare i gaza som blivit lite rädda. Gaza har ju alltid varit en oroshärd,eller hur?

2009-01-16 @ 22:34:47
Postat av: mjölkis

Du har helt rätt i att du får tycka vad du vill. Det är är väl därför du skriver din blogg? Men samtidigt så ger du ju utrymme för att folk ska få lämna sina åsikter. Sen om Sverige skall betala för sådana saker som arrangerad transport hem låter jag var osagt, det finns ju naturligtvis argument för båda sidor. På många sätt kan jag tycka att du har rätt, UD har utfärdat en varning och det borde få folk att inse att det finns vissa risker att åka dit. Å andra sidan vet man inte varför folk har åkt till Gaza, eller hur det är att vara flykting. Jag tror det sista medför vissa trauma och hemlängtan. Det jag vill påpeka var snarare: Om du pratar om invandrare, skriv det då. Eller skriv blattar, turkar, pakis eller vad nu anser passar bäst. Inte skriv om invandrare som om du anser att de vore någon andra klassens svenska medborgare. Antingen anser du att de är svenskar, eller så anser du att de något annat - uttrycket "svenskar" är så otroligt billigt bara.

2009-01-17 @ 08:48:14
Postat av: Minna

Mjölkis: Om du ska kommentera ett inlägg så kommentera inlägget, inte stavningen. För som sagt så är det väldigt lätt att man stavar fel, sen vet inte du om HAN inte hon (det står svensken) har dyslexi. Och sen som någon annan här kommenterade, så är inte Palestina ett land. Och jag har inte "missat poängen". För om du läser igenom dina egna kommentarer, så ser du själv att du mest hakar upp dig på stavningen!! Vänliga hälsningar=D

2009-01-17 @ 18:26:00
Postat av: Minna

En svensk i en annan förort: Tur att det finns "begåvade" svenskar som du, som kan tala om vad som är rätt och fel!...NOT!!!!

2009-01-17 @ 18:31:55
Postat av: mjölkis

Jag har väl aldrig sagt att Palestina är ett land? Jag skrev väl faktiskt bara att "från Palestina". Såvitt jag vet så är väl Palestina ett erkänt uttryck/benämning på det område som gränsar till Israel och omfattar bl.a. delar av Gaza. Jag är helt säker på att de allra flesta vet vilket område i världen jag talar om när jag säger Palestina. Sen att Palestina inte är ett erkänt som nation av västvärlden är väl en helt annan diskussion.



Dyslexi är något förfärligt, och jag hoppas inte att bloggförfattaren är dyslektiker. Men det kan han säkert själv svara på, så att du och jag slipper spekulera i eventuella diagnoser.



Det kan hända att jag hakar upp mig på stavningen, och det är fånigt. Men inte mer fånigt än att kalla invandrare för "svenskar". Men du har rätt, och jag skall inte kommentera stavning och språk mer. Min egen svenska är långt ifrån perfekt, så jag säger tack för diskussionen och hoppas ni får en trevlig helg!



Vänlig Hälsning

2009-01-17 @ 18:43:15
Postat av: Minna

Jag ber om ursäkt om det här med Palestina. Jag har absolut ingen koll på läget;) Du vet nog mer om det än jag. Trevlig helg på dig själv!!=)

2009-01-17 @ 19:21:15
Postat av: En till svensk i Angered

Jag blir så förbannad... Så fort någon har åsikter om invandrare så finns det alltid besserwissrar som ska hitta fel i dennes stavning eller annat och därmed mer eller mindre idiotförklara personen. Att man kanske slarvar med det skriftliga betyder väl inte att man är mindre svensk, eller?

Jag skulle kunna klanka ner hur mycket jag vill, på vad jag vill även om jag knappt kunde stava, jag har fortfarande rätt till mina åsikter. Dessutom är inte mina åsikter mindre värda bara för att man stavar dåligt.



Jag tycker att personen bakom bloggen skriver helt ok. Slarvfel kan väl alla göra? Jag tror säkert att samma person PRATAR helt felfri svenska? Det är annat än vad man kan säga om vissa "svenskar" som bott här i kanske 30 år och knappt kan kommunicera på svenska för att de inte ens har brytt sig. Det är väl något man kan oja sig över?



Nu har iofs. "mjölkis" erkänt att det var fånigt att klaga på stavningen men det är så många som gör likadant.



Och att man skriver ordet "svensk" har jag full förståelse för då dessa i många fall inte är infödda. Jag anser inte heller att de kan kallas svenskar bara för att de är medborgare. Sedan om lagen säger en annan sak kan inte jag göra nåt åt, det är min åsikt.



Jag kan garantera dig att om du frågar Ahmed från Irak som blev svensk medborgare för två veckor sedan om han kallar sig svensk nu, så kommer han att skratta åt dig. Väldigt många ser sig aldrig som svenskar och kallar sig inte så heller, om det inte händer nåt skit i hemlandet medan dom är där. Då jävlar blir det fart hem och det viftas med det svenska passet för att så snabbt som möjligt komma på planet hem till sitt "kära hemland" och alla förmåner...

2009-02-03 @ 21:55:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0